Alkoholism?

2009-04-15 - 20:20:37
Tittade just på ett gammalt avsnitt från Big Brother 2003, där två deltagare börjar disskutera nikotinberoende.
Lite senare kom dom in på alhokolberoende och alkoholism, då en av dessa två påstod att det inte var en sjukdom, alkoholist var något man valde att bli.
Det var inte som ett virus eller infektion som man får ofrivilligt, super man så super man enligt honom.

Vad är det för jävla skitsnack? Visst om man inte vill kategorisera alkoholberoende som en sjukdom, men ta det som en störning eller vad som helst istället - alkoholism är inget man väljer.
Tror han på fullaste allvar att personer som nästan super ihjäl sig gör det för att dom vill? Vad gör en narkotikamissbrukare när denne känner att abstinensen blir för svår? Jo personen tar dom där illegala drogerna för att slippa besvären "jag slutar en annan dag" kan dom tänka. Vad gör en rökare när abstinensen tar till? Är det inte ganska självklart, det är våra kroppar, vårt undermedvetna som utsätter oss för en situation där vi saknar det vi är vana vid, och tar därför mer. Därav är det helt totalt förjävligt att säga att alkoholism är något man väljer. Då vet man inte mycket.

Det är när saker går över styr (nu snackar vi alkohol) som vi kan få problem med den. Vissa har kanonkoll på sitt drickande, och anser inte att det är ett problem. Men för andra används alkohol som ångestdämpade, och har man ångest ofta så måste man ha alhokol ofta, det leder till alkoholmissbruk, alhokolism, mer deprissioner, skador på inre organ och illa nog död.
Jag tycker faktiskt inte att vi ska klandra alkoholister, defenitivt inte säga att det är deras eget val om dom vill bli missbrukare. Varför kan vi inte hjälpa dom istället?
Alkoholister kan vara så långt ner i deprissioner så dom inte vågar vara nyktra, då ser dom alla problem. Men alkoholmissbruk syns så himla tydligt, dom kanske vill att vi ska se dom? Se att dom mår dåligt. Självklart ska det inte behöva gå så långt, men det gör det ju tyvärr - ibland precis som självskadebeteende som också kan va som ett rop på hjälp.

Ville bara ha detta sagt, idiotiskt att tro att alkoholism är ett val man gör i livet, det är inget annorlunda från narkotikamissbruk eller cigg/snus beroende. Självklart är det personen i fråga som tar första steget in i ett missbruk, men det kan va väldigt svårt att stoppa.
Postat av: Emah

tack antar jag.. handlar inte om att jag inte kan förlåta dig för jag har väldigt lätt för att förlåta folk och jag är verkligen inte arg på dig. Men jag har gått vidare med mitt liv och vi har absolut ingenting gemensamt, vi är varandras motsatser. till exempel, jag älskar att träffa folk, du klarar knappt av det, jag både röker och dricker, du är väldigt emot sådant, osv osv. Så jag har verkligen gått vidare med mitt liv nu, och du känner inte mig längre, för jag är inte samma person som du en gång kände för jag har förändrats och mognat så sjukt mycket

2009-04-15 - 20:41:55
URL: http://fliick.blogg.se/
Postat av: Emah

okej. aa men som sagt var det inte du som gjorde något, för jag känner ändå att jag har tillräckligt med underbara människor som finns för mig, och jag finns där för dom och jag hinner inte med att ha tid att verkligen lyssna och visa att jag bryr mig om allt för många människor, låter hemskt men så är det i alla fall. Så ja, vi växte ifrån varandra och kommer nog aldrig mera bli vänner igen, men det är väl så det är i livet i guess..

2009-04-16 - 23:44:37
URL: http://fliick.blogg.se/
Postat av: julia

Jag håller verkligen med. Alkoholism är inte något man väljer, det är en sjukdom. Däremot kan man med rätt stöd välja att försöka bli frisk. Men ja, det är en sjukdom, de e ju vetenskapligt bevisat att vissa löper större risk, precis som med andra sjukdomar.... Hoppas du haft en bra helg!

kram

2009-04-20 - 10:28:52
URL: http://livetsomsjuk.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0