Allsvenskan avgjord.

2009-11-01 - 17:40:11


Nu är det klart.
AIK är nya svenska mästare för första gången på elva år. Vann på bortaplan över IFK Göteborg med 1-2

Jag tittade faktiskt på dom sista 20 minutrarna, även fast fotboll inte är min grej riktigt så var det faktiskt riktigt spännande. Och någonstans långt inne i mig så bor det nog ett litet Göteborgs-fan. Eftersom jag inte följer allsvenskan så ska jag ju inte uttala mig egentligen, men om något -Då är det Göteborg! Även om jag kanske tyckte att AIK förtjänade det eftersom det va så länge sen sist.

Och jag fachineras verkligen av denna sport. Varför är det just i fotboll som supportrarna krigar mot varandra, och kan slå varandra sönder och samman under en sån "högrisk match" som detta ändå var? Göteborg betalade 2 miljoner kronor för extra polisinsattser. Just för att supportrar inte kan hålla sams, (vuxna människor, hallå eller?). Visst kan man få vara en äkta support och kanske slänga glåpord mot varandra (mer än så kan vi faktiskt inte begära, för jag är själv sån) men när IFK Göteborg supportrarna börjar kasta in mynt och annat på AIK spelarna tycker jag att det börjar gå lite för långt. Och någon stans måste man förstå att det "bara" är sport. Och detta är ju så jävla vanligt. Det är liksom inget konstigt längre, att spelarna ska behöva bli lidande bara för att människor som inte klarar av att hålla sig i skinnet bara snetänder och blir aggresiva.

Något som är häftigt med fotboll är ju också att under en sån här match, när slutsignalen har gått, så VÄLLER det in supportrar till det vinnande laget. Jag tycker det är hur häftigt som hellst att människor som verkligen lagt ner sitt hjärta och kanske sett varenda match och stöttat sitt lag i både med och motvind faktiskt får komma in på planen och komma nära sina hjältar.
En annan sak som var bedrövlig var att AIK supportrarna kom ut på planen och hånade IFK spelarna när dom gick ut till omklädningsrummet. Det är aldrig bra att vara en dålig förlorare, men det är nästan ännu värre att vara en dålig vinnare och håna istället för att tacka.

Nej, man blir verkligen inte klok på den här sporten, eller vad säger ni? Vad tycker ni egentligen? Får fotboll för mycket uppmärksamhet i media? Är det överdrivet support stöd?

Läst på Aftonbladets disskusionsforum:
"Hemskt att AIK vinner, världens mest kaxiga lag, som jag aldrig i livet skulle vilja se som allsvenska mästare."
"Smuts,stank och avföring!"
"AIK vann, Svensk fotboll förlorade !!"

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0