Dag 09 – Min tro

2010-11-27 - 23:28:19
Jag önskar att jag hade en riktig tro, för jag tror faktiskt att människor som har något att tro på har lättare att se sig själva, och hjälpa sig själva, och kanske be om hjälp.

Jag vet inte om jag tror speciellt mycket på Gud. Ett tag gjorde jag nog det, under konfirmations tiden och året efter då jag var med mina kompisar som konfa-ledare + resan till Taizé. Men ju mer jag tänker på den kristna tron, ju mer orealistiskt blir det för mig. Som att en människa har skapat jorden och allt som hör därtill på sex dagar.. Och att blinda människor blivit seende och 5 fiskar blivit till flera tusen. Nej, nej... Nej det funkar inte i mitt huvud.

Möjligtvis att det har funnits en person som har ansetts ha övernaturliga krafter, som att han var "utvald" och ditt och datt. Människorna som skrev Bibeln måste ha överdrivit honom. Varför finns det isåfall ingen sån människa idag?

Jag vill tro på ett liv efter döden eftersom jag får ångest när jag tänker på att allt kanske tar slut sen, natt svart hejdå och inget mer.

Det är intressant, en dag ska jag läsa Bibeln, trots att folk har varnat för att läsa den pärm till pärm. Och ibland kan jag sakna att jag inte har min Bibel här i Kil. Det finns ändå en del intressanta saker att läsa, en del tänkvärda saker.

1 Kor 13 "Men nu består tro, hopp och kärlek, dessa tre, och störst av dem är kärleken"


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0