Speciell tågresa

2011-03-28 - 00:30:12
Det satt en kanske 10-12 årig tjej brevid mig på tåget idag hela vägen ifrån Stockholm till Karlstad. Helt oblyg och pratade lite med mig och jag bara log och nickade typ. När jag tar fram mina fysik-saker och börjar plugga börjar konversationen...

Tjejen: -Vad pluggar du?
Jag: -Fysik...
Tjejen: -Är det kul?
Jag: -Nej.
Tjejen: -Nej jag förstår, det är aldrig roligt att plugga. Men vissa gillar ju att plugga, och det är ju kul för dom.
Jag: -Ja precis.
Tjejen: -Hur gammal är du?
Jag: -Jag är 17.
Tjejen: -Aha, snart 18 då alltså.
Jag: -Mm, precis.
Tjejen: -Undrar vad dina föräldrar kommer ge dig i 18-års present.
Jag: -Jadu det kan man ju undra.

Och notera att jag under hela den här konversationen försöker koncentrera mig på frågan "Hur många lindningsvarv måste en sekundärspole ha för att sekundärspänningen ska bli 12 V?" och jag var inte speciellt intresserad utav att prata med henne, men ändå.

Sedan frågar hon mig vart kiosken finns på tåget och så försvinner hon en stund och kommer tillbaka med en chipspåse, och försöker trösta mig genom att bjuda, men jag tackar nej.

Innan hon ska gå av tåget frågar hon

Tjejen: -Blev du klar med läxorna?
Jag: -Nej...
Tjejen: -Nej det är ju jobbigt att göra allt på en gång.
Jag: -Ja jag försöker nog göra lite i taget.

Och så försvinner hon med sin ryggsäck. En minst sagt annorlunda tågresa, men lite roligt också, helt klart.

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0