Herrejäääävlar vad tiden springer ifrån mig

2012-06-25 - 00:16:25
Det var länge sen man bloggade när dom TILL OCH MED hunnit göra om hela jävla blogg.se med ny layout. Tack för den...
 
Det har hänt sjukt mycket den senaste tiden. Tiden efter studenten. Känns knappt som det hänt eftersom så mycket annat kommit och trängt undan minnena av studentdagen.
 
Störst av allt är att jag har fått ett jobb, tack vare min underbara, fantastiska faster Helena. Arbetar med fyra (ibland även en femte) ungdomar som är utvecklingsstörda. Trodde verkligen inte jag skulle palla det rent psykiskt, men fyfan vad jag älskar mitt jobb! Det är bara en av dessa fyra (fem) som har tal och kan röra sig, resterande sitter i rullstolar. Trots att dom inte kan prata så pratar jag med dom, och man lär sig fort vad deras ansiktsuttryck betyder, och när man får ögonkontakt för en sekund, eller ett leende tillbaka så smälter mitt hjärta. Dessa enormt starka ungdomar som egentligen ska få vara ungdomar men som på olika sätt hamnat i en situation där dom inte klarar sig själva, och där jag får vara med och göra deras vardag så bra som möjligt, känns så otroligt meningsfullt och viktigt. Ja, jag känner mig viktig, jag känner mig behövd. Dom behöver mig. Tänker ofta på hur bra jag har det, uppskattar livet lite mer, samtidigt som jag försöker ge dom all min kärlek och vård. Tänker på att det kanske hade varit dom som tagit hand om mig om jag varit i en liknande sits. Det finns så otroligt mycket fördomar om handikappade/utvecklingsstörda, fördomar som jag själv har haft, som vi måste våga prata om. Det får INTE vara tabu, det får inte vara fult att prata om det. Dom är till större delen vanliga människor, som kan känna glädje och sorg, smärta och närhet, kärlek och hat.
 
Nog med moralpredikning. Vill bara få fram hur otroligt bra jag trivs med dessa ungdomar och med mina arbetskamrater. Hur bra det känns att göra något meningsfullt. Och hur mycket jag kommer sakna dom under dessa två veckor jag kommer vara ifrån dom. "Dom behöver ju mig, jag kan inte lämna dom..."
 
Imorgon drar jag och Alex till Borlänge för att spendera en vecka på Peace and Love. Vi ska jobba (vi är fattiga och kände inte för att lägga flera tusen på en biljett). Men denna gången ska jag INTE plocka skräp. Ska spendera min vecka i öltältet. Kommer bli aaaaap bra! Hoppas jag får tid till att se alla band jag vill också.
 
Anledningen till att det inte blivit så mycket blogg är till stor del pga jobbet. Och att "livet kommer emellan". Jag umgås med mina nära och kära i stort sett all min lediga tid, trots att jag bara jobbat i en vecka. Ska försöka bättra mig, använder tumblr en del också (http://www.jossaj.tumblr.com) och givetvis instagram och twitter. Men nu blir det en veckas uppehåll, P&L HERE WE COME!

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0