För att det är viktigt.

2012-03-09 - 19:22:15

Precis sett filmen Hotel Rwanda. Den verkliga historien från folkmordet i landet 1994. Och jag slås av tanken: - Hur kan detta hända när vi känner till historien? Historierna om Världskrigen, kommunismen och folkfördrivning, utanförskap och massmord. Hur kan nästan en miljon rwandanier mördas (dom flesta med något så "enkelt" som en machete) på knappt fyra månader?

Det är sånt här som händer när världen blundar. FN lämnade landet och befolkningen i hutuernas händer. Lämnade att dö. "Jag såg en död kvinna, det skulle kunna varit min egen mamma, men i Rwanda blir hon bara ännu en död afrikan". Vad händer med människovärdet? Vem ser människorna som behöver bli sedda? Mitt hjärta skriker, hela jag vill förändra världen.

FN gjorde fel i det här fallet. Det råder inga tvivel om det. Ett fel som lämnade enormt djupa sår i ett helt land, i ett helt folk.

Vi måste börja bry oss om Afrika! Hur kommer det sig att alla känner till förintelsen, medans nästan ingen känner till folkmordet i Rwanda, som ägde rum för bara 18 år sedan? Det finns en enorm brist av intresset för Afrika. Se bara på Kony, som hållt på i 26 år. INGEN visste, tills för några månader sedan.

"Det enda ondska behöver för att segra, är att dom goda inte gör någonting" är ett citat från andra världskriget och förintelsen. Men stämmer in på denna förödelse också. Vi måste våga göra något. Vi måste inse vad människovärde är. Och jag menar inte att alla ska bli FN soldater och bevara fred. Men jag påstår att alla kan ta sig en funderare på vad ett människoliv är värt. Vad en europés värde är - och vad en afrikans värde är.

Se filmen. Känn. Tänk. Förstå.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0